fot. R. Motyl / UM WarszawaSwing w taborze Tramwajów Warszawskich
W poniedziałek wieczorem na Placu Narutowicza w Warszawie doszło do nietypowej awarii tramwaju linii 1. Skład rozerwał się na dwie części – na szczęście w trakcie wjazdu na przystanek, gdy w środku nie było jeszcze pasażerów. Co mówią na ten temat Tramwaje Warszawskie?
Do zdarzenia doszło około godziny 19, gdy tramwaj typu Swing, składający się z pięciu członów, rozerwał się między drugim a trzecim członem. Na szczęście, z powodu małej prędkości i braku pasażerów, nikt nie ucierpiał. Wstępnie, jeszcze w poniedziałek za przyczynę awarii uznano zatarcie mechanizmu łączącego człony tramwaju, co miało spowodować zerwanie pięciu śrub mocujących.
– Incydent, do którego doszło na pętli Plac Narutowicza, dotyczył tramwaju typu 120Na, nr tab. 3281. Pojazd ten na przełomie roku przeszedł planową naprawę główną w zakładach PESA Mińsk Mazowiecki S.A. Tramwaje typu 120Na to pięcioczłonowe pojazdy, w których poszczególne człony są połączone za pomocą dwóch przegubów – górnego i dolnego. Przeguby te odpowiadają za płynne poruszanie się tramwaju w torowisku, umożliwiając jednocześnie swobodne przemieszczanie się pasażerów pomiędzy członami – tłumaczy rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz i dodaje:
– W poniedziałek 10.03.2025 r. w godzinach popołudniowych na pl. Narutowicza doszło do uszkodzenia jednego z elementów łączących człony pojazdu – dolnego przegubu pomiędzy członami B i C. Stwierdzona na pętli Narutowicza awaria polegała na zerwaniu śrub łączących dolny przegub. Górny przegub pozostał nienaruszony, co uniemożliwiło rozczłonowanie tramwaju. Nienaruszona pozostała też tarcza obrotowa, która stanowi część podłogi tramwaju i separuje część pasażerską od ruchomych elementów przegubu. Dzięki temu pasażerowie w żadnym momencie nie byli narażeni na jakiekolwiek niebezpieczeństwo.
Uszkodzony element został wymieniony przez serwis producenta w miejscu zdarzenia, po czym tramwaj, przy asyście służb technicznych oraz Nadzoru Ruchu, zjechał do zajezdni o własnych siłach.
Jak poinformowały nas Tramwaje Warszawskie, obecnie prowadzone są szczegółowe analizy mające na celu ustalenie przyczyn awarii, w tym weryfikacja uszkodzonych elementów oraz dokumentacji technicznej. TW pozostają też w bieżącym kontakcie z Pesą w tej sprawie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.